Uppdragsgivare:

Kollaboration

Område:

grafisk form, re-branding

Produkt:

logotype, grafisk profil, grafisk identitet

Rollfördelning:

Adrian Palin; grafisk form.

Kollaboration skulle under hösten 2017 lansera sin nya poddteater Att överleva en skogsbrand, en vandringsföreställning i podcastform om social ångest och träd. Inför lanseringen ville de förnya sin visuella identitet. De önskade sig en ny logotype som skulle fungera lika bra till Kollaborations alla olika projekt, samt en grafisk profil.

Vi hjälpte dem med det genom att ta fram en ny dynamisk logotype, där en över- och underkategori binds ihop med hjälp av ett kolon. Det var viktigt att logotypen skulle signalera kreativitet, interaktivitet och att den är modifierbar. Kollaborations nya logotype speglar deras samarbete, gemensamma utforskande samt är tydlig och enkel att läsa. Valet av att använda kolon gör även att namnet går enkelt att översätta till text, när Kollaboration presenterar sina olika kreativa projekt.

Med sin nya grafiska profil ville Kollaboration återkoppla till vikten av mötet med besökaren. Vi tog fram ett avskalat grafiskt uttryck, med mjuka pastellfärger från pärlemor-spektrat, och typsnittet Verdana. För deras visuella kommunikation valde vi att fokusera på en färgskala snarare än föreställande fotografier, och att göra alla foton såpass suddiga att de bildar färgfält. Motivet spelar då ingen roll och besökaren får själv tolka bilden som hen vill, och uppmuntras på så vis att delta. Med denna typ av bilder så hamnar fokus även mer på ljud än bilder - vilket passar extra bra till poddteater.